Pokud je auto mechanickou krabicí, měl by řidič dobře vědět, jak správně používat pedál spojky. K čemu je tento mechanismus a jakou funkci funguje? Dokonce i samotné jméno „spojka“ mluví sama za sebe. S tímto pedálem se rotace kol snižuje a motor pracuje ve stejném režimu. Abychom byli ještě přesnější: mezi oběma disky je jaro, uzavírá je, aby letos na jaře oslabily, je nutné spojku stisknout.
1
Aby se auto mohlo pohybovat, musíte kliknout a nastavit první rychlost. Pedál spojky je vlevo, pak brzda a třetí je plyn. Je obtížné stisknout spojku: jde to velmi pevně, otázka zvyku, v průběhu času si toho nevšimnete. Musíte trénovat na rovnou silnici, aby nebyli v okolí žádní kolemjdoucí nebo vozidla a kola vozu jsou rovná.
2
Pro trénink vložte klíč do zámku zapalování, auto by mělo být na ruční brzdě. Začneme auto, stiskneme spojku, odstraníme ruční brzdu, zapneme třetí rychlost a netlačíme plyn, ale zkuste cítit auto a poslouchat rychlost. Je to vynikající, pokud je například tachometr (rychlostní senzor), chtěli jsme chytit 2000 revolucí, bylo to zobrazeno na tachometru, pojďme hladce, auto nejede, ale zastaví se. Pro začátečníka je to nutné. Budoucí řidič musí cítit, jak a kdy uvolnit spojku. Ne ostře, ale hladce a ne dlouhé. Opakujte několikrát pro obratnost.
3
Pak dejte sebe i auto, abyste si odpočinuli po dobu 10 minut. Jinak můžete spojku spálit. Pokud jste se tuto lekci nenaučili, opakujeme a pokud se ukáže, můžete se naučit pohybovat. Chcete -li to provést, začněte auto, stiskněte spojku, vyjměte z ruční brzdy a zapněte první rychlost. Položili jsme pravou nohu na plyn. Hladce uvolníme spojku a trochu stiskneme na plynový pedál. Pokud je vše pravda, auto se nebude škubnout a zastavit.
4
Чтобы плавно отпускать сцепление и не сильно жать другой ногой на газ, придётся подучиться, это не так и трудно. Но когда один раз получится, вы поймете, как корректно управлять автомобилем, чтобы двигатель не глох и не рычал (из-за сильного нажима на педаль газа, при отпущенном не до конца сцеплении). Для машины это может закончиться поломкой, тренироваться долго нежелательно. Лучше – на специальном тренажере. В любой автошколе такие тренажеры есть.
5
Когда у вас получается трогаться с места и вы уже чувствуете, как правильно выжимать сцепление, необходимо отрабатывать прием экстренного торможения. Для этого автомобиль не запускаем, а только отрабатываем навыки. Правую ногу держим на педали газа, а левую – возле сцепления. По команде инструктора резко левой жмём сцепление, а правой – тормоз. Этот приём нужно выработать до автоматизма, повторить много раз. В будущем он поможет избежать аварий или столкновений.
6
Необходимо уметь правильно пользоваться сцеплением и при движении машины назад. Этот прием тоже нужно отработать. Когда водитель едет задом, то все внимание сосредоточенно, нет ли помех сзади, а левая нога уже автоматически должна знать местоположение педали сцепления. Для того чтобы начать движение задним ходом: жмем сцепление до упора, включаем заднюю скорость, смотрим, нет ли помех. Правую ногу на газ, а левую – плавно отпускаем, машина едет задом. Необходимо учитывать, что на газ нужно жать слабее, чем при движении вперёд, потому что задняя передача сильнее первой скорости.
При большом желании можно научиться выжимать сцепление, главное – спокойно выполнять все инструкции и не волноваться, если сразу всё не получается.
Газ на задней передаче?!? Я конечно только 2 раза за рулем сидела, но по мне и на невыжатом сцеплении машина уже прилично едет, а если еще газку подбавить, то привет сосед сзади )))
Ó můj bože! Какой бред!
Lidé! Не следуйте ни одному из перечисленных в этой статье “советов” – это вредно и небезопасно!
Газ на задней передаче?!? Я конечно только 2 раза за рулем сидела, но по мне и на невыжатом сцеплении машина уже прилично едет, а если еще газку подбавить, то привет сосед сзади )))